top of page

נשים ומגדר באמנות הכללית

רשימת מקורות על פי סדר אלפבתי

אבוט, איתן (במאי), אמנות נשים (הקלטת וידאו), תל-אביב: האוניברסיטה הפתוחה, 1992.

אבליוביץ, רותי, "זהות, נוכחות: הרטוריקה של 'דיבור מהבטן' במופעי קול של נשים", עבודת גמר לתואר דוקטור, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2014.

אדלשטיין, סרג'יו (אוצר), מרינה אברמוביץ', קטלוג תערוכה, תל-אביב: המרכז לאמנות עכשווית, 2010.

אוקונור, אן-מארי,  האישה בזהב: הסיפור המופלא מאחורי יצירת המופת של גוסטב קלימט "דיוקן של אדלה בלוך-באואר", תל-אביב: פן, משכל, 2013.

אוריין, אורנה, "הבזות הנשית כשפה אמנותית-תרבותית חדשה", עבודת גמר לתואר דוקטור, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, 2009.

אוריין, אורנה, דם גופך: דם באמנות הבזות של נשים בשנות ה-70 וה-80,‫ תל-אביב: רסלינג, 2013.

אלחדד-ארושס, דבורה, "'משקיפות בעד החלון': תיאורי הנשים באיורי כתב-יד 'מכלול רוטשילד'", עבודה לשם קבלת תואר שני, באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2014.

אמיתי-טביב, טל, "הנושא הפיוטי ביותר הוא אישה צעירה נוטה למות: על אמנות נשים ומוות", קשר אמנותי: עיתון למורים לאמנות, מס' 4 (2002), עמ' 18-16.

אנקורי, גנית, פרידה קאלו: יומן, אמנות, חיים, בן שמן: מודן, 2003.

אפטר, גבריאל, רות, אישה-חידה: הדפסים וספרי-אמן סוריאליסטיים מספריית ארטורו שוורץ במוזיאון ישראל, ירושלים: מוזיאון ישראל, 1995.

א

ב

בכר, דליה, "בגוף ראשון: אמניות מייצגות בגופן כאב נשי, ביטויי כאב במחצית הראשונה של המאה-העשרים," עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2005.

בכר, דליה, "לא מתוקה של אף אחד – שוקולד והגוף הנשי", תיאוריה וביקורת, מס' 22 (אוקטובר 2011). 

בכר, דליה, "אליס ניל: דיוקן עצמי של ציירת, זקנה ועירומה לגמרי", מותר, מס' 18 (2012), עמ' 26-15.

בכר, דליה, "התנגדות לדימויי ונוס כמודל של 'יופי נשי' באמנות פמיניסטית", עבודת גמר לתואר דוקטור, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2014.

בכר, דליה, "לפרק את המיתוס: התנגדות לדימויי ונוס כמודל של יופי נשי באמנות פמיניסטית", תל אביב: רסלינג, 2016. 

בלו, מוניקה, "נשים באמנות כהשתקפות של אירועי התקופה: סיפור דמויות הטריפוריום בקתדרלת נבר", מותר, מס' 4 (1996), עמ' 40-35.

בן אליעזר, אביב, "ממצוירת ליוצרת: כיצד הפכו נשים אשר שימשו מודליסטיות ציור עבור האמנים הפרה-רפאליטים לאמניות בזכות עצמן? ", עבודת גמר לתואר שני, באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2013.

בן חיים, חנה, וענת בראל, "התבגרות ונשיות בראי האמנות", על מה: בטאון לקידום מעמד האישה, מס' 8 (2001), עמ' 34-32.

ברגר, ג'ון, "מאמרי מופת: דרכי ראייה", מוזה, מס' 5 (יולי 2001), עמ' 48-40.

ברוטין, בתיה, "ביטויי הישרדות והתנגדות של נשים באמנות החזותית של תקופת השואה", פרלמנט נשים: במה לפוליטיקה מזווית אחרת, מס' 1 (2004/02), עמ' 63-62.

ברטל, רות, "בעצב תלדי בנים – תיאורי הלידה על פי  הטקסט המקראי באמנות ימי-הביניים", מותר, מס' 5 (1997), עמ' 95-91.

ברקאי, נועה, "יחסי הגומלין בין שימוש בכלים יצירתיים ואקטיביזם עבור נשים", באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2012.

גולדמן, אידה, בת-שבע, "עבודת יד של נשות בבל – אריגה (על-פי חפצים מאוסף "מרכז מורשת יהדות בבל")", נהרדעא, מס' 5 (1987), עמ' 25.

גז, דוד (אוצר), בחזרה לקאנון: תצלומי הפורטרט של קלוד כהון, קטלוג תערוכה, חולון: המרכז הישראלי לאמנות דיגיטלית, 2008. 

גרוסמק, ציונה, "בדמות עכביש היא טווה את חוטיה...": דימוי האישה ביוון הקדומה", תל-אביב: משרד הבטחון, ההוצאה לאור, 2001 

ג

דובב, לאה, "העין והגוף: אי נחת באסתטיקה הפמיניסטית", זמנים, מס' 47-46 (1993), עמ' 105-88.

דובב, לאה, אמנות בשדה הכוח: היסטוריה קטנה של ציות ומרד, תל-אביב: סל תרבות ארצי, 2009.

דוננט, שרה, הולדת ונוס, אור יהודה: כנרת, זמורה-ביתן, דביר, 2007.

דורית, יפעת, נטליה גונצ’ארובה: מחלוצות האוונגרד הרוסי, תל-אביב : מ.ת.א., 2000.

דירקטור, רותי, "הערצה וחשש: פמיניזציה של אמנות בקולנוע: נוכחות אמנות וייצוגי נשים בסרטים", עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2007.

דקל, טל, "יצוגי גוף: דיכוטומיית הגוף הנשי/הגוף האימהי – אמנות ופמיניזמים בשנות השבעים (של המאה-העשרים)", עבודת גמר לתואר דוקטור, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2003.

דקל, טל, "גוף, מגדר וטרנס וטרנס-לאומיות: אמנות וביקורת תרבות באירופה המשתנה", טבור, מס' 2 (2009), עמ' 125-99.

דקל, טל, "בין אמנות לבין אג'נדה פוליטית-פמיניסטית", פנים: כתב-עת לתרבות, חברה וחינוך, מס' 49 (2010), עמ' 64-56.

דקל, טל, (מ)מוגדרות: אמנות והגות פמיניסטית, תל-אביב: הקיבוץ המאוחד/קו אדום אמנות, 2011.

דקל, טל, נשים והגירה: אמנות בעידן טרנס לאומי, תל-אביב: רסלינג, 2013.

ד

הדר-הוכשטט, שלוה, "דימויי האשה-האם ביצירתו של מונק על רקע אמנות התקופה", עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 1989.

הראל, מורן, "פרנצסקה וודמן – צילום ייצוג עצמי כאתר לכינון שפה נשית", עבודת גמר לתואר שני, באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2011. 

ה

ו

ונטורה, גל, "על מחוכים ו(א)נשים: פנופסקי, אחרי הכול", פרוטוקולאז' (2013), עמ' 273-249.

ונטורה, גל, השד שיצא מן הבקבוק: הנקה ותחליפיה באמנות הצרפתית במאה התשע-עשרה, ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, ירושלים, 2013.

ז

זהר, אילת (אוצרת), מופע המינים: מגדר ומיניות באמנות יפנית עכשווית, קטלוג תערוכה, חיפה: מוזיאוני חיפה, מוזיאון טיקוטין לאמנות יפאנית, 2005.

זיו, אפי, "'תבונה ורגישות': נשים אמניות ומינימליזם בשנות ה-90, המוזיאון לאמנות מודרנית, ניו-יורק", סטודיו, מס' 57 (1994), עמ' 53-52.

זליגמן-דורי, יהודית, "סוגיית המגדר בשעורי אמנות בתוכנית הלימודים בחטיבה העליונה : המאבק בסטריאוטיפ על פי האמניות סינדי שרמן וברברה קרוגר", עבודת גמר לתואר שני, כפר סבא: המכללה האקדמית בית ברל, בית הספר לאמנות – המדרשה, 2012.

זמר, אברהם (אוצר), אופנת תסרוקות נשים באמנות העתיקה, קטלוג תערוכה, חיפה: מוזיאון חיפה לאמנות עתיקה, 1991.

זק, אידית, אהבת הסירנות: על יוצרות, יצרים ויצירה, תל-אביב: הוצאת אשתר, 2015.

ט

טוביה, נורית,"צפייה נשית בספליירה המציגים מסיפורי דקאמרון, ברנסנס האיטלקי המוקדם",עבודת גמר לתואר שני, תל אביב: אוניברסיטת תל אביב, 2016.

טסלר, נירה, "דיוקן כפרח באמנות נשים בשנות ה-20 וה-30 של המאה העשרים", מותר, מס' 18 (2011), עמ' 24-17.

טסלר, נירה, פרחים תלושים משיח: גלגולי דימוי הפרח מ'שיר השירים' לאמנות מודרניסטית של נשים באמריקה, תל-אביב: רסלינג, 2012.

י

ים, רמה, סוד קסמן של עבודות המחט: על נשים, תרפיה, אמנות ואומנות והקשריהן, תל-אביב: צ'ריקובר, 2002.

 

ישראל, אהובה (אוצרת), ג’ואנה ושקונסלוש: לוזיטנה, קטלוג תערוכה, תל-אביב: מוזיאון תל- אביב לאמנות, 2013.   

ישראל, אהובה (אוצרת), עקבות גוף/אלינה שפוצ’ניקוב, קטלוג תערוכה, תל-אביב: מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2014.

כ

כנען-קדר, נורית, "ייצוג ומודל: גילי האישה בתולדות האמנות האירופית", מותר, מס' 4 (1996), עמ' 20-15.

כנען-קדר, נורית, האישה ודימוייה באמנות ימי-הביניים, תל-אביב: אוניברסיטה משודרת, 1998.

כרמי, איילת, "התקבלות ומגדר בשדה הצילום והאמנות: ג'וליה מרגרט קמרון וסאלי מאן," עבודה לשם קבלת תואר דוקטור, באר שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2016.

כץ, תמר, "'סלון הנזירות של מנזר סן זכרייה' של פרנצ’סקו גארדי: הצעות לקריאה אמנותית של 'מקור ראשוני היסטורי'", עבודת גמר לתואר שני, באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2013.

ל

לוונטל-פלסטינר, מרי, מציירת את חייה, שרלוטה סלומון בצל הנאציזם, תל-אביב: הוצאת מבע, 2003.​

לוריא, דורון (אוצר), פאם פטאל – האישה ההורסת, קטלוג תערוכה, תל-אביב: מוזיאון תל-אביב, 2006.

לנצמן, אורי (אוצר), דיוקן האשה באמנות היפנית; ציורים והדפסים, קטלוג תערוכה, חיפה: מוזיאון טיקוטין, 1982.

מ

מאיר, מתי, "מה אומר העירום של חוה אמנו", עדכן: האוניברסיטה הפתוחה, מס' 50 (2009), עמ' 23-20. 

מיכל, רונן, "'בת יפתח': מן המאה ה-7 ועד למאה ה-17: בין פרשנות לאיקונוגרפיה", עבודת גמר לתואר שני, חיפה: אוניברסיטת חיפה, 2011.

מימון, ורד, "קיקי סמית', 'מיצב', מוזיאון ישראל, אוצרת: סוזאן לנדאו", סטודיו, מס' 55 (1994), עמ' 65-64.

מלאכי, מרים (אוצרת), האישה האחרת: דמותה באמנות אסיה, קטלוג תערוכה, ירושלים: מוזיאון ישראל, 2011.

מלמד-כהן, רחמים, נשים בתנ"ך: היבט מוסרי ואמנותי, ירושלים: ר', מלמד-כהן, 2013.

מקאדם, ברברה א', "לינדה נוכלין על ריבוי הפנים של האמנות הנשית בת ימינו", המדרשה, מס' 10 (2007), עמ' 62-57.

מקניל, פיטר, וג'יורג'יו ריאלו, "האמנות והמדע של ההליכה: מגדר, מרחב והגוף האופנתי במאה השמונה-עשרה הארוכה", בתוך: מחשבות על נעליים, ונטורה, גל, אורי ברטל, ועינת לידר (עורכים), ירושלים: בצלאל; תל-אביב: רסלינג, 2014, עמ' 45-18.

מרקוס, רות,"נקבת גמל שלמה – האשה המסרסת באמנות הסוריאליסטית", מותר, מס' 4 (1996), עמ' 100-91.

מרקוס, רות, "'פאם פאטאל' במעבר המאה (מהמאה ה-19 למאה ה-20) ", בתוך: פאם פאטאל – האישה ההורסת, קטלוג תערוכה, לוריא, דורון (אוצר), תל-אביב: מוזיאון תל-אביב לאמנות, 2006, עמ' 31-23.

מרקוס, רות, "שלושה מודלים של אנדרוגינוס במאה ה-20", בתוך: חיים של אמנות: אמנים, אוצרים וחוקרים מוקירים את חיים פינקלשטיין, איסקין, רות, חיים מאור, וקטרין קוג'מן-אפל (עורכים), ירושלים: הוצאת ספרים ע"ש י"ל מאגנס, האוניברסיטה העברית, 2011.

מרקוס, רות, מין ומיגדר בפסלי הזוגות של ג'אקומטי, תל-אביב: רסלינג, 2015.

משעלי-קפלן, רויטל, "הוידוי באמנות נשים: הבניית זהות במרחב הציבורי", עבודת גמר לתואר דוקטור, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2012.

נ

נוכלין, לינדה, "למה לא היו אמניות גדולות? ", מוזה, מס' 3 (ינואר 2001), עמ' 55-48.

ס

סביליה-שדה, נאוה, "אריגים שזורים באשליות: היבטים מגדריים ו'הנשגב' בדימויי ניצחון נשיים באתונה הקלאסית", היסטוריה ותיאוריה, מס' 10 (אוקטובר 2008).

סוקמן, רחל, "דיוקן האשה" בעיני נשים-אמניות באיטליה – מהרנסנס ועד שלהי הבארוק", מוזות, מס' 7 (1989), עמ' 38-33.

סוקמן, רחל, "שירין נשאט – גברים לחוד, נשים לחוד" ,טרמינל: כתב-עת לאמנות המאה ה-21, מס' 10 (1999), עמ' 17-12.

סעדון, אורטל, "דמות הסרסורית הזקנה באמנות הרפובליקה ההולנדית," עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2016.

סתיו, אריה, גברתי הנאווה: אידיאל היופי הנשי בתרבות המערב, תל-אביב: תמוז, 2013.

ע

עינבר, דרור, "כפילות והכפלה – דימוי ודפוס פעולה ביצירתה של קלוד כהון (Claude Cahun) בשנות העשרים של המאה העשרים", עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2007.

פ

פוליצקי, אנה, "ייצוגים של זהות : בבואה ובדיה ביצירות של קלוד כהון וסינדי שרמן", עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2005.

פוסק, ו' ג' אביגדור, "הדימוי ה'ארכיטיפי' של אם ובתה אצל ליאונרדו", מותר, מס' 4 (1996), עמ' 34-27.

פרידמן, עיינה, "זואי לאונרד: קולו של 'האחר' המגדרי, החברתי והמיני", עבודת גמר לתואר דוקטור, ירושלים: האוניברסיטה העברית בירושלים, 2013.

פרסיאדו, מור, "השפעת הפמיניזם וחקר המגדר על אמנות נשים בנושא השואה באירופה (1949-1939), בישראל ובארצות הברית (2010-1970): 'פרויקט שואה – מחושך לאור' של ג'ודי שיקאגו כמקרה מבחן וכבסיס לניתוח יצירות של אמניות אחרות", עבודת גמר לתואר דוקטור, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, 2013.

כ

כץ-פרימן, תמי, '"כוחות של שינוי: נשים אמניות בעולם הערבי': תערוכה ניידת ברחבי ארה"ב (היו תערוכות) ", סטודיו, מס' 62 (1995), עמ' 73-72.

צ

צבר, שלום, "מצוות חנ"ה –  הדימויים החזותיים של שלוש מצוות האישה בקרב יהודי אירופה מימי הביניים ועד שלהי המאה התשע-עשרה", חקרי ירושלים בפולקלור יהודי, מס' 28(ב) (2013), עמ' 413-383

.

צרפתי, שירלי, "המודל-דוגמנית בציור ובספרות בצרפת של מחצית המאה התשע-עשרה", עבודת גמר לתואר שני, רמת-גן: אוניברסיטת בר-אילן, 2008.

ק

קורט, זיוה, "אמנות בחסות: נשים כפטרוניות של האמנות", מותר, מס' 5 (1997), עמ' 66-57.

קורפל, חנה, "לואיס בורז’ואה: ייצוגי גוף ראשונים שנות הארבעים והחמישים", עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2006.

קלארק, ט' ג', "הערות למבוא לעיסוק אפשרי באולימפיה ב-1865", סטודיו, מס' 51 (1994), עמ' 31-22.

קלינגר, סוניה, "עופרים ונשים בציורי כדים אתונאיים מסוף המאה השישית לפני-הספירה", בטאון אוניברסיטת חיפה, מס' 17 (2003), עמ' 24-23.

קטה קולביץ: רישומים, תחריטים, ליתוגראפיות, חתוכי-עץ, פסלים, קטלוג תערוכה, ירושלים: מוזיאון ישראל, 1972.

קלורמן-עראקי, נעמה: The Visual is Political: Feminist Photography and Countercultural Activity in 1970s Britain (New Brunswick, New Jersey and London: Rutgers University Press, 2019).

קלימר, כלנית, "רובנס ואופנת נשים", עבודת גמר לתואר שני, חיפה: אוניברסיטת חיפה, 2008.

קרימולובסקי, מירי, "'נאיבית שכמותך': דמות האישה באמנות הנאיבית", כאן: מציאות ישראלית באמנות, מס' 2 (2008), עמ' 67-66.

קתנמן, אנדריאה, פרידה קאלו 1954-1907: כאב ותשוקה, בני ברק ,TASCHEN :סטימצקי, 2008.

ר

רוגוף, אירית, "מהריסות לשיירים: הפמיניזציה של הפאשיזם במוזיאונים להיסטוריה גרמנית", פלסטיקה, מס' 3 (1999), עמ' 34-17.

רוזנברג, פנינה, דיוקן האישה בשואה בראי האמנות: יצירות מאוסף מוזיאון בית לוחמי הגטאות, לוחמי הגטאות: בית לוחמי הגטאות למורשת השואה והמרד ע"ש יצחק קצנלסון, הגלריה לאמנות ע"ש מרים נוביץ', 2002.

רוזין, דפנה, "ביטוי וחקירה של זהויות מגדר מגוונות דרך האמנות", בין המילים, מס' 7 (2012).

רוסלר, מרתה, בתוך ומחוץ לתמונה: על צילום, אמנות ועולם האמנות, תל-אביב: פיתום, 2006.

רז, מיטל, "אלוהים ברא מפלצת: ייצוג הנשיות המפלצתית באמנות העכשווית כאסתטיקה פמיניסטית", היסטוריה ותיאוריה, מס' 27 (מרץ 2013). 

ש

שביט-בנטואיץ, רחל, "מציירות את ההר לא מטפסות עליו", נעמת: הירחון לאשה ולמשפחה (אפרל-מאי 1994), עמ' 125-120.

שוסטרמן, רבקה, נחמני, "מודל נשי באמנות האנגלית בסוף המאה ה-18", מותר, מס' 10 (2002), עמ' 86-79.

שטדלר-סמל, גלית, "דימוי האשה ככלי-קיבול באמנות הסוריאליסטית", עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2003.

שטרן, לביאה, "נשים: האוונגרד של היום (אמנות פמיניסטית ופוסט-פמיניסטית בארה"ב 1970-1990)", סטודיו, מס' 32 (1992), עמ' 15-10. 

שליאום-מורינאץ, עלמה, "דמות דמות האישה כמפתה בתיאורי סצנות תנ"כיות ברנסנס הצפוני", מותר, מס' 15 (2007), עמ' 26-21.

שכטמן, שירה, "חוויות מפגש עם המוות כפי שבאות לידי ביטוי ביצירות אומנות של נשים בקבוצת תמיכה", עבודת גמר לתואר שני, באר-שבע: אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, 2011.

שליזנגר, פטר, "מטושקה, משחררת האישה", ארבע על חמש, מס' 75 (מרץ 1996), עמ' 33-31.

שפיר, חגית, "אסתטיקה פמיניסטית ואינטרטקסטואליות ביצירתה של פיית’ רינגולד", עבודת גמר לתואר שני, תל-אביב: אוניברסיטת תל-אביב, 2011.

שץ, תמר (אוצרת), חוה רבת פנים: דימויי נשים בראי התקופה, 1930-1870, קטלוג תערוכה, ירושלים: מוזיאון ישראל, 1991.

bottom of page